Ο Head of Health Department της Σχολής Υγείας του ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ μιλάει για την Παγκόσμια Ημέρα Υγείας και το ρόλο της εκπαίδευσης.

Παγκόσμια Ημέρα Υγείας

Η Παγκόσμια Ημέρα Υγείας γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 7 Απριλίου, ημερομηνία «γέννησης» το 1948 του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας. Επικεντρώνεται σε σημαντικά προβλήματα της δημόσιας υγείας που απασχολούν όλο τον κόσμο, με στόχο να μας υπενθυμίσει ότι η Υγεία παραμένει το πολυτιμότερο αγαθό.

Ο Εμμανουήλ Μαθιουλάκης, Head of Health Department του ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ, παίρνει αφορμή από την Ημέρα για να μας μιλήσει για όσα πλήττουν την υγεία των νέων σήμερα. Μοιράζοντας το χρόνο του στην Υγεία και την Εκπαίδευση, αλληλεπιδρώντας καθημερινά με τους νέους, αποκαλύπτει σημαντικές πτυχές του θέματος και δίνει πολύτιμες συμβουλές. Πτυχιούχος Τ.Ε.Φ.Α.Α. του Ε.Κ.Π.Α. με μεταπτυχιακές σπουδές σε εξ’αποστάσεως εκπαίδευση στο  U.C.L.A. στο αντικείμενο της Φυσιολογίας της Άσκησης. Κατέχει δίπλωμα στη Μοριακή  και Προληπτική Καρδιολογία από το Πανεπιστήμιο του York στο Ηνωμένο Βασίλειο και δεύτερο μεταπτυχιακό δίπλωμα στην Μοριακή και Εφαρμοσμένη Φυσιολογία, Ιατρικής Σχολής , Ε.Κ.Π.Α. Πρόσφατα έλαβε βεβαίωση επιτυχούς φοίτησης σε οκτάμηνο πρόγραμμα συνεχιζόμενης Ιατρικής Εκπαίδευσης από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου του Harvard, σχετικά με την παθοφυσιολογία της αθηρωματικής πλάκας και την ηλεκτροφυσιολογία μυοκαρδίου, θέμα σχετικό με το διατριβή του.

Πες μας λίγα πράγματα για εσένα

Ονομάζομαι Μαθιουλάκης Εμμανουήλ και είμαι Head of Health Department του ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ. Οι σπουδές μου επικετρώνονται στην Προληπτική Υγεία, την Ιατρική και την Εργαστηριακή Ιατρική, με εξειδίκευση στην Καρδιολογία και Νευροφυσιολογία. Η δεύτερη ιδιότητά μου είναι αυτή του εκπαιδευτικού. Όσον αφορά την εκπαίδευση, θα έλεγα ότι μου δίνει ιδιαίτερη χαρά η μετάδοση γνώσεων σε νέους ανθρώπους. Για μένα οι σπουδαστές μου είναι οι αυριανοί μου συνεργάτες. Γι αυτό, κύριο μέλημά μου εκτός από τη μετάδοση των πρακτικών γνώσεων είναι να τους μεταλαμπαδεύσω το θετικό και ανιδιοτελές στοιχείο της προσφοράς στον άνθρωπο.

Με αφορμή τη σημερινή ημέρα και δεδομένου ότι έρχεσαι καθημερινά σε επαφή με τους νέους, ποια θεωρείς ότι είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι νέοι σήμερα όσον αφορά την Υγεία;

Η σημερινή ημέρα είναι ιδιαίτερη σημαντική, καθώς είναι αφιερωμένη σε ένα σημαντικό αγαθό, την Υγεία. Θεωρητικά -αλλά και πρακτικά- η υγεία στηρίζεται σε δύο πυλώνες, τη βιολογική και την ψυχική. Όταν ένας από τους δύο χαθεί, ο άνθρωπος δε θεωρείται υγιής. Η βιολογική υγεία μπορεί ευκολότερα να επιτευχθεί, μέσω πρόληψης ή/ και φαρμακευτικής προσέγγισης. Η ψυχική, αντίθετα, όχι.

Μέσα από την επαφή μου με νέους ανθρώπους έχω διαπιστώσει πως στην πλειοψηφία τους πάσχουν από χρόνιο άγχος και ανασφάλεια. Εν μέρει είναι λογικό, καθώς οι κοινωνικές αλλαγές των τελευταίων ετών έχουν δημιουργήσει ένα κλίμα φοβίας για το μέλλον. Η ανάγκη τους να βρουν πρωτίστως ένα επάγγελμα με καλές απολαβές, αλλά και κοινωνικό κύρος, δείχνει να τους κυριεύει. Άλλωστε, στατιστικά αποδεικνύεται ότι το άγχος και οι επερχόμενες κρίσεις πανικού οφείλονται κατά βάση στην αβεβαιότητα του μέλλοντος. Κι αυτό βεβαίως δεν αφορά μόνο τους νέους, αλλά παρατηρείται σε όλες τις ηλιακές ομάδες.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που θα έλεγα ότι αντιμετωπίζουν οι νέοι σήμερα είναι η διαχείριση της αλλαγής και ακόμα περισσότερο η αδυναμία προσαρμογής σε αυτή την αλλαγή. Αυτό, λοιπόν, οδηγεί σε κρίσεις πανικού οι οποίες δε θεωρούνται επικίνδυνες, σε βάθος χρόνου ωστόσο θα μπορούσαν να αποτελέσουν συμπαράγοντα οξέων ή και χρόνιων παθολογικών καταστάσεων, τόσο σε βιολογικό επίπεδο (π.χ. καρδιακά, αναπνευστικά προβλήματα), όσο και σε ψυχολογικό (π.χ. σύγχυση, κατάθλιψη).

Θεωρείς ότι οι νέοι δίνουν την απαραίτητη σημασία στην υγεία τους;

Προσωπικά, θεωρώ ότι οι νέοι σήμερα δεν προσέχουν πολύ την υγεία τους και δε δίνουν την πρέπουσα σημασία. Μπορεί να γνωρίζουν ενδεχομένως το «κάλλιον του θεραπεύειν το προλαμβάνειν», αλλά στην πράξη αυτό δεν είναι πάντα εφικτό. Η βιολογική υγεία είναι επιτακτική ανάγκη να προλαμβάνεται με τον ιατρικό, προληπτικό έλεγχο.

Όσον αφορά το ψυχικό κομμάτι, η πρόληψη αφορά τη θωράκιση των νέων με αυτογνωσία και ψυχική ηρεμία, αλλά κυρίως η ανεύρεση τρόπων διαχείρισης του άγχους τους. Πολλές φορές, τείνουμε να δίνουμε μεγαλύτερες διαστάσεις σε θέματα που μας προβληματίζουν, δημιουργώντας έναν αέναο κύκλο άγχους. Ο καθένας μας αναζητά την ευτυχία με το δικό του τρόπο και βρίσκει διεξόδους για ό,τι τον αγχώνει. Η ταπεινή μου γνώμη είναι ότι σε αυτό εντοπίζεται το πρόβλημα, το οποίο φυσικά εκφράζεται με κρίσεις πανικού, υστερίες, κυκλοθυμία, απομόνωση και πιθανόν κατάθλιψη.

Ποιος είναι ο ρόλος της εκπαίδευσης στο να καλλιεργήσει μια κουλτούρα πρόληψης και ενδιαφέροντος για την υγεία στους νέους ανθρώπους;

Είμαι υποστηρικτής της άποψης ότι η γνώση βοηθά. Δεν αναφέρομαι μόνο στην επιστημονική γνώση, αλλά και στην ικανότητα πρακτικής εφαρμογής αυτής της γνώσης. Επιπλέον, είναι πολύ βοηθητική η κοινωνικοποίηση και εκκοινωνισμός ενός ατόμου μέσα από την παρουσία του σε μία αίθουσα με άλλα άτομα. Η δυνατότητα να ανταλλάσει απόψεις, να συζητάει και να επιχειρηματολογεί έχουν θεμελιώδη σημασία. Άλλωστε, πέραν από επαγγελματίες, μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία γινόμαστε ολοκληρωμένοι άνθρωποι και «άνθρωπος» σημαίνει επικοινωνία και σύμπραξη.

Τα επαγγέλματα υγείας φαίνεται να παραμένουν ψηλά στις προτιμήσεις των νέων. Πού θεωρείς ότι οφείλεται αυτό; Τι προφίλ πρέπει να έχει ένας νέος για να μπορέσει να ασχοληθεί με τον απαιτητικό αυτό κλάδο;

Έχω την τιμή να υπηρετώ έναν σημαντικό κλάδο και ένα σπουδαίο αγαθό, την Υγεία. Αυτό που δείχνουν πρόσφατες μελέτες είναι ότι τα νέα παιδιά προτιμούν τα επαγγέλματα υγείας για δύο λόγους. Λόγω κύρους και λόγω προσφοράς. Σε κάθε περίπτωση, το ζητούμενο κατά τη γνώμη μου είναι να είναι σωστοί επαγγελματίες, με γνώσεις και συνέπεια απέναντι στον ασθενή και στους συναδέλφους τους. Περισσότερη επαγγελματική και προσωπική επιτυχία θα έχει ένας άνθρωπος στην Υγεία (και όχι μόνο) αν έχει το συνδυασμό γνώσεων και δέσμευσης στο αντικείμενό του, κι αυτό επιτυγχάνεται μέσα από όλη την εκπαιδευτική διαδικασία.

Για το κλείσιμο, θα θέλαμε μια δική σου «ευχή» για τη σημερινή μέρα, μια συμβουλή στους νέους.

Κλείνοντας, θα ήθελα να εκφράσω την πεποίθησή μου ότι οι νέοι αγχώνονται για καλό! Αυτό που αποκαλούμε «δημιουργικό άγχος». Οι κρίσεις πανικού και η ταραχή στη διαχείριση άγχους είναι συχνά θέμα εμπειρίας και υπάρχουν τρόποι αντιμετώπισης. Άρα, καταλήγοντας, θα έλεγα:

«Αγχωθείτε δημιουργικά! Η δημιουργική ανησυχία μας κινητοποιεί και μπορεί να φέρνει πραγματική επιτυχία!»

Σπούδασε στη Σχολή Υγείας του ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ.