Οι σπουδάστριες της Σχολής Παιδαγωγικών του ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ Αθήνας, Περιστερίου και Αγίας Παρασκευής πραγματοποιήσαν περιπάτους προσβασιμότητας, στα πλαίσια του μαθήματος “Παιδιά με σωματικές αναπηρίες”, με στόχο την προσέγγιση του ευαίσθητου θέματος της προσβασιμότητας των ανθρώπων με αναπηρίες.

Γράφει η Αντωνία Πανταζή, Ειδική Παιδαγωγός, Καθηγήτρια στη σχολή Παιδαγωγικών του ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ

Η γειτονιά (όλων) μας;

Περιστέρι

Το μάθημα μέσα στην τάξη, όταν ο καιρός είναι καλός είναι απαγορευτικό! Έτσι πήραμε τις τσάντες μας, το χαμόγελό μας, κάνα δυο κουλουράκια και ξεκινήσαμε για την κοντινή παιδική χαρά του Δήμου Περιστερίου.

Η παιδική χαρά του Δήμου είναι πρότυπη ΑμεΑ και βρίσκεται στην συνοικία της Ξυλοτεχνίας. Στη διαδρομή οι σπουδάστριες παρατήρησαν την προσβασιμότητα από και προς την παιδική χαρά, τόσο για άτομα με δυσκολία στην κίνηση και αναπηρικά αμαξίδια, όσο και για άτομα με οπτική αναπηρία.

Με λύπη τους διαπίστωσαν ότι οι υποδομές ήταν ανύπαρκτες και όπου υπήρχαν ήταν κακοσυντηρημένες με σπασμένα πλακάκια, αδιέξοδα και ακατάλληλες ράμπες. Μοναδική εξαίρεση αποτελούσε η περιοχή κοντά στην κεντρική πλατεία του Περιστερίου.

Στη παιδική χαρά από την άλλη πλευρά, με χαρά ανακαλύψαμε τα ειδικά διαμορφωμένα παιχνίδια για ΑμεΑ. Όλος ο χώρος μέσα στα πλαίσια της παιδικής  χαράς ήταν διαμορφωμένος, έτσι ώστε να υπάρχει πρόσβαση σε όλους και όλες και να επιτυγχάνεται η ενσωμάτωση παιδιών με και χωρίς αναπηρία. Κάτι που μας στεναχώρησε ήταν ότι δεν υπήρχε είσοδος προσβάσιμη στα ΑμεΑ από όλες τις πλευρές του πάρκου πέρα από μία και ότι οι κούνιες για ΑμεΑ ήταν μονάχα 2 σε ένα μοναδικό σημείο της παιδικής χαράς, κάτι που ενισχύει τον διαχωρισμό και δεν προάγει την ουσιαστική ενσωμάτωση.

Η παρουσία μας εκεί συνοδεύτηκε από μίνι πικ νικ, καθώς και ένα επιτραπέζιο παιχνίδι ευαισθητοποίησης σχετικά με τα αθλήματα των παρολυμπιακών αγώνων. Οι διαπιστώσεις των φοιτητριών καταγράφηκαν με μορφή συνέντευξης στο τέλος της ημέρας.

 

 

Αγία Παρασκευή

Με σύμμαχο τον καλό καιρό και την ευαισθησία μας στα Άτομα με Αναπηρία οι σπουδάστριες περιηγήθηκαν στην περιοχή της Αγίας Παρασκευής για να διαπιστώσουν την προσβασιμότητα των ΑμεΑ.

Η γενική εντύπωση καταλήγει στην παρακάτω διαπίστωση : «Η μετακίνηση για ένα άτομο με οπτική αναπηρία έχει αρκετές δυσκολίες, καθώς όπου υπάρχει οδηγός όδευσης τυφλών συναντάμε παράλληλα εμπόδια όπως τραπεζάκια, κάδους και αυτοκίνητα που κάνουν τη ζωή σε ένα άτομο με αναπηρία εξαιρετικά δύσκολη. Επίσης, παρατηρήθηκε η απερισκεψία πολλών οδηγών, διότι στάθμευαν τα οχήματά τους στις διαβάσεις, με αποτέλεσμα τον περιορισμό της απρόσκοπτης διέλευσης

Τέλος, ο περίπατός μας κατέληξε στην κοντινή πλατεία συζητώντας και απολαμβάνοντας σνακ.

 

 

Κέντρο Αθήνας

Ήταν η πρώτη φορά που οι σπουδάστριες παρατήρησαν την Αθήνα με τα μάτια της πρόσβασης. Ύστερα από μια αναζήτηση στο διαδίκτυο ανακαλύψαμε ότι η Αθήνα έχει προσβάσιμες διαδρομές, τόσο για άτομα με οπτική, όσο και για κινητική αναπηρία.

Συνολικά, υπάρχουν 4 διαδρομές και εμείς επιλέξαμε να ακολουθήσουμε την διαδρομή ‘’Βόλτα στην Ομόνοια – Ανακαλύπτοντας τις ρίζες της σύγχρονης Αθήνας’’, που διασχίζει τα σημεία ενδιαφέροντος: Ακαδημία Αθηνών – Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών – Εθνική Βιβλιοθήκη – Rex – Πολυτεχνείο – Αρχαιολογικό Μουσείο – Ομόνοια.

Το πρώτο μέρος της διαδρομής ήταν από την Σχολή ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ μέχρι το σταθμό του Μετρό Πανεπιστήμιο, όπου υπήρχε οδηγός όδευσης τυφλών όμως τα πεζοδρόμια ήταν μικρά για την προσπέλαση αναπηρικού αμαξιδίου. Επίσης, στο τέλος του κεντρικού δρόμου της Ιπποκράτους λάμβαναν χώρα έργα που κάλυπταν τον οδηγό όδευσης και πόσο μάλλον το στενό πεζοδρόμιο.

Το δεύτερο μέρος της διαδρομής μέσα από τον “Μεγάλο Περίπατο”. Εκεί παρά την εύκολή πρόσβαση από όλα τα ΑμεΑ διαπιστώσαμε την παράνομη στάθμευση επαγγελματικού οχήμαοτς.

Το τρίτο μέρος της διαδρομής ξεκινάει από το τέλος του Μεγάλου Περίπατου και καταλήγει στο σταθμό «Ομόνοια». Η διαδρομή δεν είχε οδηγό όδευσης και οι διαβάσεις αναπήρων ήταν σε τέτοιο ύψος που δυσκόλευε την πρόσβαση σε αναπηρικό αμαξίδιο αν συνυπολογίσουμε την ταχύτητα των διερχόμενων αυτοκινήτων. Ο σταθμός Ομόνοια διαθέτει πρόσβαση στο εσωτερικό του μέσω οδηγού όδευσης. Επίσης, υπάρχει αναπηρική τουαλέτα και ομιλούντα ασανσέρ.

Το τέλος της ημέρας συνοδεύτηκε από ταινία ευαισθητοποίησης μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας.

 

 

Η Σχολή Παιδαγωγικών του ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ επενδύει συνεχώς στη βιωματική μάθηση των σπουδαστών, μέσα από δράσεις που καλλιεργούν και ενδυναμώνουν κάθε είδους συναισθηματική έκφραση και δημιουργική ανάπτυξη.

Σπούδασε Βοηθός Βρεφονηπιοκόμου στη Σχολή Παιδαγωγικών του ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ

Ακολούθησε τη σελίδα του ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ στο Instagram και δες όλες τις δράσεις μας

Δες όλες τις φωτογραφίες της συγκεκριμένης επίσκεψης στο σχετικό album στο Facebook

ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ. ΕΔΩ Μαζί!