Πώς η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου αναπτύσσει τον εγκέφαλο.

O Head of Health Department του School of Beauty & Health του ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ, Δρ. Εμμανουήλ Μαθιουλάκης, αναλύει τις πτυχές ενός από τα πολυπλοκότερα όργανα του ανθρώπινου σώματος, του εγκεφάλου. Πώς η εκμάθηση τεχνών, όπως η μουσική,  βοηθάει την ανάπτυξή του;

Η επίδραση της μουσικής

Είναι γεγονός ότι η μουσική επηρεάζει σημαντικά την ανθρώπινη ψυχολογία, ανεξαρτήτως ηλικίας. Δεν είναι τυχαίο ότι σε κάθε ψυχολογική πίεση, χαρά ή λύπη, υπάρχει η έντονη επιθυμία μας για κάποια μουσική συνοδεία προκειμένου να εξωτερικευτούν τα συναισθήματα και οι ανάγκες μας.

Πέραν της συναισθηματικής εκφόρτισης, η μουσική παίζει αποδεδειγμένα ρόλο και στην ανάπτυξη του εγκεφάλου. Δεν είναι τυχαίο ότι σε πολλές χώρες της Ευρώπης τα παιδιά μαθαίνουν να παίζουν μουσική από μικρές ηλικίες. Ο οργανοπαίχτης σε κάθε περίπτωση εξοικειώνεται με τις αρμονικές και συγχρονισμένες κινήσεις χεριών ή ποδιών, με αποτέλεσμα το τμήμα του εγκεφάλου που ελέγχει τις λεγόμενες «λεπτεπίλεπτες» κινήσεις να αναπτύσσεται αρκετά.

Η μουσική ως θεραπευτική διαδικασία

Δεν είναι τυχαίο ότι σε πολλούς ασθενείς συστήνεται η ενασχόληση είτε με μουσικό όργανο, είτε με απλές μαθηματικές πράξεις σε συνδυασμό με μικρές πολυσύνθετες κινήσεις, προκειμένου να διατηρηθεί η νευροκυτταρική επικοινωνία σε καλό επίπεδο. Αρμόδιο τμήμα για την εκμάθηση, μνήμη και αναμόχλευση πληροφοριών του παρελθόντος είναι ο ιππόκαμπος. Ένα μικρό τμήμα στο εσωτερικό του εγκεφάλου  που όσο πιο αναπτυγμένο είναι, τόσο το άτομο μπορεί να μαθαίνει και να θυμάται. Οι νευροκεφυλιστική νόσος του Alzheimer, για παράδειγμα, σε αφετηριακό στάδιο ξεκινάει από τον ιππόκαμπο και εξαπλώνεται σε όλο τον εγκέφαλο.

Οι κινητικές δεξιότητες, ωστόσο, βρίσκονται σε άλλο τμήμα του εγκεφάλου, το οποίο επηρεάζεται από την εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου. Η διαρκής επαφή με την εκμάθηση και αφομοίωση της ικανότητας να παίζει κάποιος μουσική,  καθώς και ο συνδυασμός τους προάγουν την νευροδιαβίβαση και την λειτουργικότητα του γενικού συνόλου του ανθρώπινου εγκεφάλου.

Τα οφέλη της μουσικής

Εκτός από τη συναισθηματική κάλυψη που προσφέρει, ο εκάστοτε μουσικός ήχος δημιουργεί και την ικανοποίηση της προσωπικής επιτυχίας. Η αίσθηση ότι «κατάφερα να παίξω μουσική» συντελεί στο θετικό ψυχισμό, στην καλή διάθεση και εξέλιξη σε κάθε τομέα της ζωής ενός ανθρώπου. Οι λόγοι που μπορεί να μάθει κάποιος να παίζει μουσική ποικίλουν, σε κάθε περίπτωση όμως θα συντελέσουν στην ανάπτυξη ενός λειτουργικού και αποδοτικού εγκεφάλου, όπως για παράδειγμα η αφομοίωση και επεξεργασία πληροφοριών του περιβάλλοντος εξωτερικού και εσωτερικού.

Εν κατακλείδι

Η επιθυμία ενός μικρού παιδιού να ασχοληθεί με την εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου μόνο θετικά αποτελέσματα μπορεί να έχει. Εκτός από την καλλιέργεια της συναισθηματικής νοημοσύνης (EQ), θα έχει και μια ευρέως αναπτυγμένη νευροβιολογική γενική εγκεφαλική λειτουργία.

Δρ. Εμμανουήλ Μαθιουλάκης, Head of Health Department, School of Beauty & Health ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ

Ο Δρ. Εμμανουήλ Μαθιουλάκης ολοκλήρωσε το πρώτο του πτυχίο στη Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Ακολούθησαν οι μεταπτυχιακές του σπουδές στο UCLA, στο Τμήμα Ιατρικής, όπου έλαβε Μεταπτυχιακό Δίπλωμα (PgD) στη Φυσιολογία της Άσκησης με κατεύθυνση τη Καρδιαγγειακή Παθοφυσιολογία. Έχει δίπλωμα από το University of York στην προληπτική καρδιολογία. To δεύτερο Μεταπτυχιακό (MSc) στη Μοριακή και Εφαρμοσμένη Φυσιολογία, Ιατρικής Ε.Κ.Π.Α. Είναι εξειδικευμένος στη Κλινική Εργοσπιρομετρία και Καρδιοπνευμονική Αποκατάσταση, από την Ιατρική Σχολή του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι κάτοχος επαγγελματικού διπλώματος ειδικότητας Αθλητιάτρου από το ACSM των ΗΠΑ. Έχει λάβει δίπλωμα συνεχιζόμενης ιατρικής εξειδίκευσης από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου του Harvard στην ηλεκτροφυσιολογία μυοκαρδίου. Έχει διδάξει ανατομία του ανθρώπου, φυσιολογία του ανθρώπου & νευρολογία στο Oxford College στην Αγγλία και έχει υπάρξει συνεργάτης του Μ.Κ.Ο. «Γιατροί του Κόσμου» στην Αθήνα, στο Κλινικό Τμήμα Αποκατάστασης/ Φυσικοθεραπείας. Έχει εργαστεί επίσης στο τμημα κλινικής εργοσπιρομετρίας και προληπτικής καρδιολογίας στο Ευγενίδειο Θεραπευτήριο.
Αγαπημένο του motto: «Ουδείς μωρότερος των ιατρών, αν δεν υπήρχαν οι δάσκαλοι!»

Σπούδασε στο School of Arts του ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ

Σπούδασε στο School of Health του ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ

*Πηγές:

https://www.urmc.rochester.edu/labs/lalor/projects/neurophysiology-of-music.aspx

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3797461/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17367577